Graflex RB Super D 3¼×4¼”

Comments: No Comments
Upper page: Fotoaparáty


Objektivy využívané s tímto foťákem:

Opět další ze skoro prehistorických foťáků, který by měl prokázat schopnost zachytit krásné momenty. Je zhruba z 50tých let minulého století, čistě mechanický, stále plně funkční. Je také pěkně velký, složený vypadá jako krabice o rozměrech cca 20×20×15cm – žena ho nazvala „kufříková bomba“. A on teda bomba je. S vytaženým měchem (zaostřeným na portrét) a s vyklopenou šachtou nad matnicí to vypadá opravdu bombasticky. Ale také pohled na matnici je nádherný, zaostřování i kompozice je super.

Ovládání je sice trochu komplikovanější, ale i bez manuálu (který je na webu www.graflex.org) jsem se jej naučil ovládat do 10minut. Před expozicí je potřeba natáhnout a nastavit pár páček a hejblátek, vlastní komponování a následná expozice je instantní a kontrolovaná.

Formát negativu je 3¼×4¼”, což je zhruba 8¼×10¾cm. Pro mnohé možná neznámý atypický formát, v minulosti to ale byl formát běžný. Je to tzv. „quarter-plate“ formát, vzniklý dvojím půlením z „whole-plate“ 6½×8½″. Trošku z toho rozměrově vybočuje meziformát „half-plate“ s rozměrem 4¾×6½″ (tento například dělá i Foma, je to ten zvláštní rozměr 12×16,5cm. Vybočení z půlené řady je asi stejné jako v řadě 9×12cm – 13×18cm – 18×24cm).

Formáty half-plate a whole-plate jsou stále rozšířené, stále používané. V poslední době zažívají i jistou renesanci. Filmy pro ně sice nejsou úplně nejrozřířenější, Efke je dodává pravidelněji, Ilford jednou za rok. A Wephota je nařeže podle potřeby (myslím si, že z role Efke). Takže nic až tak hrozného… A negativ je to krásně velký, téměř tak velký jako 9×12cm. Graflex sice dělal tyto zrcadlovky i v rozměrech větších (4×5” a 5×7”), ale ty jsou výrazně dražší a hlavně o poznání větší. A já jsem měl dobrou nabídku na tento rozměr, přitom negativ je prakticky velikosti 9×12cm…

Jak je zmíněno výše, jedná se o zrcadlovku, zrcadlo je dost velké (odhadem těch zhruba 10×10cm), ale jeho sklopení je překvapivě měkké a tiché. Je mnohem tižší než můj dřívější Pentax 67II, i ráz který sklopení generuje je menší. To je překvapivé, ale velmi příjemné.

Kamera má výměnné objektivy, můj kus má objektiv Kodak Ektar 152mm f:4,5, který má antireflexní vrstvy, a má automatický uzávěr clony – velká výhoda, protože můžu komponovat a zaostřovat s plně otevřeným objektivem, a po zmáčknutí spouště se automaticky zacloní objektiv na přednastavenou clonu.

(časem jsem koupil i druhou prakticky shodnou kameru, kterou plánuji překonvertovat na formát 4×5″ výměnnou zadní stěny. Ta přišla s objektivem Kodak Anastigmat 162mm f:4,5, taktéž s automatickou závěrkou clony).

Maximální výsuv přední standardy je zhruba 210mm, takže je se standardním Ektarem možné zaostřit i docela slušné detaily. Objektiv delší ohniskové vzdálenosti ale asi bude vhodnější s tele konstrukcí (obvykle potřebují výsuv jen okolo 2/3 ohniskové vzdálenosti, tedy 250mm tele objektiv by měl potřebovat jen cca 165mm výsuvu).

Kratší objektiv než těch 150mm využít nelze z konstrukčních důvodů – tedy alespoň pro zaostření na nekonečno (krajiny) a větší celky. Pro detaily až makro je samozřejmě využít lze, např. objektiv s ohniskem 90mm potřebuje 180mm pro zobrazení 1:1 – to by mohlo skýtat docela slušné možnosti… Asi budu muset tuto cestu také prozkoumat…

Zajímavým a celkem nutným doplňkem tohoto foťáku je tzv. „bag mag“, což je kazeta na 12 listů filmu. Každý list filmu je v kazetě ve vlastním tenkém kovovém držáčku. Vyfocený film lze nahradit neexponovaným velmi rychle (během cca 5s) i bez oddělání kazety od foťáku prostým vysunutím kovového držáčku z přední pozice nahoru do koženého „vrchlíku“ a následně zasunutím na poslední místo v kazetě. Velmi jednoduché, velmi rychlé. Jen je potřeba správně sledovat číslování kovových držáčků okýnkem v zadní stěně kazety, aby nedošlo omylem k dvojí expozici. Rozměrem i váhou je kazeta také přijatelná, určitě lepší než 6 samostatných dvoustranných kazet.


U filmů rozměru 3¼×4¼″ je trochu problémem dostupnost – jsou k dispozici pouze černobílé filmy (Adox/Efke, Ilford?, Wephota). Pokud chce člověk fotit v barvě, nezbývá než použít svitkový film v jedné z kazet tohoto typu. Jsou k dispozici s různým formátem, 6×9cm, 6×6cm a myslím i 6×7cm (tím si ale vůbec nejsem jist). Další velkou výhodou je snadnost výměny svitkového filmu oproti listům v kazetě (po vyfocení všech focení končí). Proto si myslím, že je prakticky nezbytný k plnému využití Graflexu.

Pro technicky zdatnější fotografy je na internetu popsána možnost přestavby tohoto Graflexu pro formát 3¼×4¼″ na formát 4×5” výměnou zadní stěny (pro ty méně zdatné jsou k dispozici firmy, které toto za nemalý peníz udělají). Na první pohled to může vypadat jako nesmysl, zvlášť když běžně existuje originální Graflex 4×5” (dokonce existuje i Graflex 5×7”, a to už je pěkně obrovská mašina). Jenže, Graflex 4×5” je dost výrazně větší, rozměrnější a těžší z prostého důvodu – velikost zrcadla a prostor pro jeho sklápění. Menší Graflex (někdy označovaný spolu s 2¼×3¼″ jako „Baby Graflex“) je skladnější, přitom vykreslený obraz je prakticky 9×12cm. Dalším případným rozdílem jsou ohniskové vzdálenosti které lze použít: menší 3¼×4¼″ Graflex má rozmezí výsuvu standardy cca 150mm – cca 210mm (tedy pro portrétní vzdálenosti lze použít objektivy cca 150mm – 180/190mm, případně delší s tele- konstrukcí). Větší 4×5” Graflex má výsuv cca 185mm – cca 270/300mm, takže logicky tomu odpovídají i objektivy. Objektivy s kratší ohniskovou vzdáleností lze samozřejmě použít také, ale není možné je zaostřit na nekonečno, mohou mít velmi dobré využití pro detaily a makro…

No a tato přestavba je něco, co mě taky dost láká (mám v mražáku ještě hromadu filmů 9×12cm a 4×5”, tak by byla škoda je takto nevyužít) – už mám doma 2 Graflexy 3¼×4¼″, zadní stěna 4×5” by měla být na cestě (poznámka: zadní stěna nakonec nedorazila, cestování přes oceán z USA se jí nějak nezadařilo. Během doby nakonec také ochladlo mé nadšení z přestavby a zatím je u ledu). Jen plně doufám, že se ukáže, že jsem z těch technicky zdatnějších… 🙂

9.10.2013: na přestavbu na formát 4×5″ nakonec nedošlo (výmluvou jsou časové důvody). A jedna z obou kamer už je opět prodaná… A doufám, že bude dobře sloužit svému novému majiteli.

? na začátek

? Technika

No Comments - Leave a comment

Leave a comment

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


Welcome , today is Neděle, 15.12.2019