El Teide, Tenerife

Comments: Comments Off
Published on: 29.2.2008

Než půjdu vyvolávat filmy ze zimní dovolené v Alpách, přidám sem ještě tento snímek z dovolené letní: měsíční krajina pod El Teide a pohled na vrchol této sopky.

  • El Teide El Teide
    El Teide

    El Teide

    Fuji GSW 690II, 65mm, Agfa RSX II 100 @ EI 100, Tetenal E-6 kit

    Close

Tyrolské Alpy

Categories: Cestování
Comments: Comments Off
Published on: 28.2.2008

Dnes jsme se vrátili z několika dní lyžařských radovánek v Rakouských Alpách. Počasí nám přálo víc než jsme si zasloužili. Krom lyžování (a v případě Kačenky sáňkování) jsem si našel čas i na nějaké to focení – 4 a půl filmu prošlo Fujinou. To slibuje zhruba 35 fotek, snad bude některá z nich povedená. Na jejich vyvolání už dnes sílu nemám, tak jsem aspoň upravil do koukatelné formy těch pár elektronů z digitálu…

Cesta na El Teide

Comments: Comments Off
Published on: 22.2.2008

Ve vnitrozemí Tenerife je jasně poznat, že jde o ostrov vytvořený sopkou. Zajímavá, téměř až měsíční (nebo vzhledem k barvě marsovská?) krajina…

Dětská fascinace

Categories: Cestování, Foto, Katka, Portrét
Comments: Comments Off
Published on: 20.2.2008

Na dětech je krásné kolik jak je pro ně všechno nové a zajímavé, a hlavně jak své zaujetí dávají najevo. Tady není sice zachycen výraz obličeje, ale i tak si myslím, že je to povedená fotka…

I tato fotka je na filmu Rollei Retro 400, foceno širokoúhlou Fujinou GSW 690 z ruky, čas už si nepamatuji, ale myslím, že to bylo něco kolem 1/30s, clona otevřená maximálně.

Rollei Retro 400

Categories: Filmy
Comments: Comments Off
Published on: 19.2.2008

Fotografie ze včerejšího příspěvku byla focena na film Rollei Retro 400. Byl to myslím 3. nebo 4. svitek, který jsem vyvolal. Všechny vyvolány ve Foma R09 vývojce. Film je to vynikající, má příjemnou tonalitu, zrno je příjemné a na film střední rychlosti není nijak výrazné (i když je trochu výraznější než Ilford HP5+ ve stejné vývojce, ale trošku méně než Fomapan 400).

Má ale jednu velmi negativní vlastnost, a to tak výraznou, že si nejsem jist jestli si další svitky koupím. Tento film se totiž kroutí tak katastrofálním způsobem, že práce s ním je velmi obtížná. Kroutí se jak suchý (při zavádění na cívku k vyvolání), kroutí se příšerně po vyvolání (2 dřevěné kolíčky dole mají co dělat ho udržet napnutý, a to se stejně zkroutí podélně). Pomůže až týden lisování v archivačních fóliích v šanonu. Pak je krásně plochý. Ale stačí trochu tepla od zvětšováku nebo prosvětlovací jednotky skeneru a film se opět vypoukne. Prostě hrůza.

A to je velká škoda. Nebýt tohoto negativa, byl by to vynikající negativ, dobrá alternativa třeba k Ilford HP5+ nebo Fomapanu 400.

Chráněno: Moře – první kontakt

Published on: 18.2.2008

Požadovaný obsah je chráněn heslem. Pokud ho chcete zobrazit, zadejte prosím nejdříve heslo:


Film data index

Categories: Z webu
Tags: No Tags
Comments: Comments Off
Published on: 14.2.2008

Na této adrese je vytvořen rozsáhlý seznam všech/velké většiny filmů, některé z nich jsou již nedostupné, jiné běžně dostupné. Mimo jiné jsou uvedeny i tzv. „notch codes“ (tedy zářezy v okraji listových filmů kódující typ). Takto v jednom místě dostupné informace jsou k nezaplacení, nejeden fotograf se již setkal s tím, že měl v kazetě film a tato kazeta nebyla popsána. Zjištění typu filmu je pak bez těchto zářezů prakticky nemožné.

Chamonix 5×8″ camera

Categories: English, Výbava
Comments: 8 Comments
Published on: 11.2.2008


Part I – first impressions (you’re here).
Part II – 4×5″ reduction back I, and 8month long experience.
Part III – 4×5″ reduction back II.
Part IV – 3 years (and several hundred exposures) later.
.
Equipment.
Lenses.


 

This is a short description and first impressions of a Chamonix 5×8″ camera I got from China with the help of a fellow member on LargeFormatPhotography.info forum, Hugo Zhang. His help was considerable and coming to a deal with him is straightforward.

First, why I chose this camera in a strange and uncommon 5×8″ format (I’ve spent more than a month seriously considering the purchase and at least one more month just toying with the idea). From my photographic experience, I „see“ in panoramas. A lot of my photos are composed for a panorama. I can and do compose in other more square formats, but at this time I feel most at ease with panoramas. At first I was thinking of getting a 5×12″ camera, but the unavailability of film and price for the camera forced me to abandon that one. (4×10″ is too small for me and the ULF size of 7×17″ is way too expensive and problems with film availability are same as for 5×12″).

While asking around for the price of 5×12″, I came across the 5×8″ camera on offer from Chamonix. The film for this camera is readily available (it’s standard 8×10″ film cut in half in darkroom), there are a lot of choices, both in black and white and in color (should I venture so far). The film format is of similar aspect ratio, as standard 35mm film. And if I want to crop for a wider panorama, I have enough film area to do it. If I want to go for the common aspect ratio of 1:2.5 and crop the picture, I’ll get image of 3.2×8″ (or for us metrically inclined, 8.2×20.5cm). That is more than 40% more image area than from a 6×17cm roll film image.

The other nice option is, that with very simple modification, the camera accepts standard 5×7″/13×18cm holders. Also, I have ordered a 4×5″/9×12cm reduction back, which should arrive in 2 months. That would further broaden the usability of the camera.

But back to the camera itself, and also to it’s parameters. I have a camera with reversible back, the factory also offers a non-reversible 5×8″ horizontal only camera (that would be lighter and a bit smaller, but does not accept a 4×5″ reduction back). The camera is made of maple wood and black metal parts (painted aluminum?). The weight of the camera (with 5×8″ back and also with my Manfrotto quick release plate, without lens or lensboard) is around 2450g. Folded, it measures 26×29×11.5cm (30×29×11.5cm with the protruding knobs on the sides).

Setting the camera up is quick and easy. First the back:

then screwing the front standard in one of the 4 prepared holes:

Zero positions for most movements are marked with small dots, and it’s easy to align it. But the alignment can only be visual, there are no zero position locks or dents.

The groundglass is very bright and it’s on springs. It’s not international back, so roll film holders (for 6×17cm format) are not usable. (But I do not plan to use them anyway).

Focusing is done by this helical worm screw, and the rise of the spiral is chosen well. It’s steep enough for setting up quickly (for finding the rough focus), and also sensitive enough for the perfection of focus. It’s very easy to work with

Here you can see the way I masked the rear opening for use of my 13×18cm holders. The holders are about an inch shorter. Logically, it’s for a 5×8″ holder and film. I’ve used some balsa wood of correct thickness that I painted black, and electricians tape to fix it. This way it can easily and quickly be removed and fixed again even in the field, allowing me to change the format I shoot very quickly. I do plan to make same push-on modification, so that it would be even easier and less messy, but so far, it works well.

Now, the lenses that can be used with the camera. The camera uses rather large lensboards, Sinar/Horseman type ones in the size 139×139mm. Minimum bellows extension is around 112mm, which means that the widest lens that can be used on standard lensboard is a 120mm one. Using bag bellows is not an option, as the limiting factor is the construction of camera itself, not the bellows (it can be seen in the picture, to focus the lens both beds are at the extreme positions)

Maximum bellows extension is around 625mm, I have managed to focus my 300mm/500mm convertible Symmar to around 75 or 100m well. Update 2008-05-31: the Symmar needs longer extension than would be expected for 500mm (nodal point being in front of the lens) – I can well focus my 480mm ApoRonar to about 3m (with indirect movements even to approx. 2m), or 305mm Repro-Claron close (or maybe a little more than) 1:1 magnification.

Even when fully extended, the camera is very stable and rigid (at least my first tries have shown that, but I have not tried it in strong winds yet). My first impressions of the camera in the field are very positive, it’s very light to haul, very good to set up and use, and is very stable.

I have yet to use the 5×8″ holders from Chamonix, as they arrived late (they forgot to include them with the camera, but they were sent the day after I complained about the omission. They arrived today. I have to cut the film in the darkroom and then try them out. I will add my impressions on them later).

Update 23.8.2008: I have added some impressions after 8 months of using the camera, and also on the new 4×5” reduction back for the camera. You can read it here.

? Technika

Z Dánska

Comments: Comments Off
Published on: 10.2.2008

Další z úlovků z podzimního týdne v Dánsku, tentokráte z Hillerød.

  • Hillerød Hillerød
    Hillerød

    Hillerød

    Pentax 67 II, 55mm 1:4, Kodak E100 G @ EI 100, Tetenal E-6

    Close

Helsingør

Comments: 1 Comment
Published on: 8.2.2008

Špice hradu Helsingor, říjen 2007.

  • Helsingør Helsingør
    Helsingør

    Helsingør

    Pentax 67 II, 55mm 1:4, Kodak E100 G @ EI 100, Tetenal E-6

    Close
«page 1 of 2

Follow Me
FacebookFlickrGooglePlusLinkedInRSS
Kniha „Klidná krajina“
updated 2012 version
By Jiří Vašina
Nejnovější komentáře

Welcome , today is Čtvrtek, 23.10.2014